Suklaat, keksit, karkit, sipsit, jätskit.. Kukapa meistä ei pitäisi herkuista. Herkuttelulle on aikansa ja paikkansa, mutta herkkujen syöminen nousee helposti liiallisiin määriin saakka. Tälle voi olla monta syytä, joiden selvittyä on helppoa taas palata normaaliin herkuttelurytmiin. Kaikkien herkkujen ei tarvitse olla epäterveellistä sorttia: terveysherkuttelu on hyvän omantunnon nautintoa parhaimmillaan.

Sokerikoukussa?

Tutkimukset ovat todistaneet, että sokeri on ihmiselle fyysisesti jopa koukuttavampi aine, kuin moni huume. Sokerikoukussa on meistä lähes jokainen: erityisesti valkoinen sokeri sekä valkoisista jauhoista valmistetut tuotteet koukuttavat jo jopa yhden nautintokerran jälkeen. Luuletko syöväsi vain vähän sokeria? Valkoista sokeria sen eri muodoissa on piilotettuna mitä moninaisimpiin ruokiin ja ruoka-aineisiin: jugurttiin, leipään, levitteisiin, marinadeihin, salaatinkastikkeisiin ja eineksiin, puhumattakaan valmisruoista. Ei siis ihme, että pullan- tai suklaanhimo iskee helposti, kun keho on jo valmiiksi tottunut jatkuvaan sokerinsaantiin. Suomessa tätä ei vielä hallita, mutta italialainen kulttuuri on opetellut nämä salat kaikkien herkullisten ruokalajien johdosta.Vaikka sokerikoukku on toisilla tiukemmassa kuin toisilla, on siitä suhteellisen helppoa päästä eroon. Tärkeää on vain kiinnittää huomiota kaikkeen mitä syö ja riisua syömänsä ruoka täysin lisätystä sokerista, siirapeista sekä makeutusaineista. Alku on vaikeaa, mutta noin viikon sitkeän sokerin välttelyn jälkeen keho tottuu uuteen ruokarytmiin ja sokerinhimo katoaa. Sokerista on syytä irtautua, sillä liiallinen sokerin nauttiminen voi johtaa korkeaan kolesteroliin, kakkostyypin diabetekseen, ylipainoon sekä hormoniepätasapainoon.

Kuinka paljon on liikaa?

Jos et ole varma, herkutteletko ylenpalttisesti vai et, tässä muutama vinkki. Jos kaipaat epäterveellisiä herkkuja päivittäin, et pysty kulkemaan suklaa- tai karkkirasian ohitse nappaamatta yhtä tai kymmentä mukaasi, haet kotimatkalla leivoksen matkaevääksi tai syöt jokaisen aterian jälkeen tuhdin jälkiruuan, tiedät olevasi syvällä herkuttelusuossa. Yksi tapa päästä herkuista vähitellen eroon on vaihtaa ne terveellisiin vaihtoehtoihin. Jos syöt herkkuja monta kertaa päivässä, aloita vaihtamalla yksi herkuttelukerta päivässä esimerkiksi vadelmiin, yrttiteehen tai kouralliseen pähkinöitä. Seuraavan kuukauden aikana voit vaihtaa vähitellen kaikki herkkukertasi terveellisempään vaihtoehtoon, ja sitten alkaa vähentää herkkukertoja kokonaisuudessaan. Liian nopean ja kokonaisvaltaisen muutoksen tekeminen harvoin tuottaa pysyvää muutosta, sillä jyrkkä muutos on mielelle liian kova pala purtavaksi.

Kun ongelma ei ole vain mielessä

Sitkeä herkkukoukku voi kieliä joskus muustakin, kuin vain itsekurin heikkoudesta. Sokerihimot voivat johtua esimerkiksi riittämättömästä muun ruuan syömisestä tai liian pitkistä väleistä aterioiden välillä. Kun keho huutaa sokeria, on kyse nopean energian tarpeesta. Kun ruokailuväli on liian pitkä, veresokeri laskee liian alhaiseksi ja keho lähettää aivoille viestiä pikaisesta energian tarpeesta, jotta verensokeri voitaisiin taas tasapainottaa. Kun syöt aterioita, joista energiaa vapautuu verenkiertoon hitaasti, voivat sokerihimot unohtua. Lisäämällä proteiinin määrää aterioilla pysyy näläntunne loitolla pidempään. Varmista myös, että ateriaasi sisältyy hyvän rasvan lähde, kuten avokadoa tai oliiviöljyä. Jos sokerihimo ei näilläkään konsteilla lähde, kyseessä voi olla jonkin ravintoaineen puutos: kokeile seuraavaan suklaahimoon pähkinöitä ja katso, häviääkö himo. Pidä huolta myös muuten kokonaisvaltaisesta ja riittävästä ravinnosta.?